Shanghai is watching you - Reisverslag uit Shanghai, China van Esra & Asia - WaarBenJij.nu Shanghai is watching you - Reisverslag uit Shanghai, China van Esra & Asia - WaarBenJij.nu

Shanghai is watching you

Door: Esra

Blijf op de hoogte en volg Esra & Asia

17 Oktober 2010 | China, Shanghai

Inmiddels verblijven we nu al bijna 2 weken in China en nog steeds staan we elke dag versteld van de, voor ons, vreemde gewoontes en gebruiken...

In Shanhai word je 24 uur per dag in de gaten gehouden door middel van camera's, op ieder kruispunt van de weg hangen er minstens 6 en overal waar je ook maar kijkt hangen camera's.
Hierdoor word alles geregistreerd. Dus wanneer je een overtreding maakt, door bijvoorbeeld door rood licht te rijden, krijg je de bekeuring later thuis gestuurd.
In China draait alles om schaamte, wanneer je bijvoobeeld een misdrijf begaat, zoals een overval, prostitutie etc. dan kom je de volgende dag met je gezicht, naam en toenaam op het landelijke nieuws! De eerste keer dat ik hier een Chinese nieuwsuitzending zag kon ik mijn ogen niet geloven! Hier laten ze gewoon dodelijke ongelukken zien, met als doel om mensen bang te maken!
Kijk eens even op : http://v.youku.com/v_show/id_XMjE0Njg1MjQ0.html en http://v.youku.com/v_show/id_XMjE0Njg0NzE2.html ( de Chinese toegestane! variant van youtube.. )
Voorpagina nieuws van deze ochtend was dat 'Stinkt Tofu' vanaf vandaag offcieel verboden is in de metro! Yeah!
Dat China een gesloten land is weten we allemaal, je mag niet zomaar iets zeggen, publiceren etc. alles word eerst gechecked door de overheid.Het vreemde is dat wanneer je onderzoek doet naar de overheid, je niks kunt vinden! dat is allemaal geheim! Geen wonder dan ook dat websites als youtube.com, facebook.com en zelfs G-mail hier streng verboden zijn en je er vanuit China gewoon absoluut geen toegang tot hebt! Men is namelijk bang dat je bijvoorbeeld iets slechts zegt over China en dat dat in een snel tempo wereldwijd aandacht krijgt.
Zelfs de smsjes die je verstuurd worden bekeken door derden en gecontroleerd op de informatie, een team van 50.000 politieagenten controleren dagelijks 'cyberspace' en 'textmessaging'.
De nobelprijswinnaar voor de vrede is hier in China pas vorige week bekend gemaakt! Op nieuwszenders als CNN word dit gewoon 'geblack-out'

Chinezen zijn een zeer volgzaam volk. Wanneer er 3 pinautomaten op een rij zijn, 2 zijn er vrij en achter een er van staat een lange rij....
Dan sluiten de Chinesen gewoon achter in de rij aan! Dat doe je gewoon!
Dan het verkeer, afgezien van de vele camera's die je hier 24/7 controleren, en de stralingsdeken die dit met zich meebrengt...
Verkeersregels kent men niet, het zijn hier meer 'suggesties' . Gelukkig mag ik hier zelfs met mijn internationale rijbewijs dan ook niet de weg op en dat is maar goed ook!
De Chinezen hebben er een handje aan om van een 3-baans autoweg, gewoon 4 banen te creeeren. Inhalen mag hier van alle kanten, links, rechts, over 2 banen tegelijk...
Even twijfelde ik wie nou volgzaam volk is, want op Nederlnadse autoweg rijden we allemaal braaf op de rechterbaan nietwaar?
Brommertjes, scooters, fietsers en zelfs voetgangers steken hier anytime, anywere over... want, de auto is namelijk altijd schuld!
En, aangezien veel mensen het hier niet breed hebben, probeert men natuurlijk overal geld uit te slaan...
In die paar keer dat wij ons in het verkeer bevonden, per taxi, hebben we al 4 flinke ongelukken gezien! En met een beetje pech kom je dan de volgende dag op 'National TV'.

Inmiddels zijn we al een beetje gewend aan het geroggel, geboer en gesmak op straat...
Mannen hebben hier hele,hele lange nagels, dit is een teken van welvaart, want wie met zijn handen werkt behoud zijn nagels niet...
Bovendien is dit ook nog eens erg handig.....om in je neus mee te peuteren! En daar word het dan ook volop voor gebruikt!
Kinderen worden hier ten alle tijden gedragen, omdat kinderwagens heel duur zijn, ( ik heb er pas 1 gezien! )
Ook dragen ze broekjes die open zijn aan de onderkant, zo dat ze ten alle tijden hun behoeften kunnen doen, langs de weg, in de metro etc.
Want luiers zijn.... te duur!
Het is nog steeds waar dat de Chinezen eigenlijk maar een kind mogen hebben en dan ook het liefst een jongetje willen. Maar vandaag de dag is het ook niet meer zo'n schande als
je een meisje krijgt, want men hoopt dan dat ze een goede zangeres of actrice word, Beyonce, Madonna, Britney Spears....
Ook zijn de kinderen over het algemeen erg braaf, ik heb er werkelijk nog nooit een horen huilen, krijsen of wat dan ook...
Dan komt blijkbaar omdat ze flinke discipline bijgebracht krijgen. Op de wereldexpo zag ik hoe een moeder haar kind stond af te rammelen, zoiets had ik nog noooit gezien!
Ze schopte hem bont en blauw en ik stond per ongeluk met open mond te kijken, ik kon mijn ogen wederom niet geloven. Maar dit is ook een voorbeeld van de schaamte waar ik eerder over schreef.
De Chinezen die erom heen stonden gebaarde me om door te lopen, dit is gebruikelijk....

Tot slot.... de 'fashion' ! OMG! Daar kan ik echt niet over uit, Chinezen hebben geen 'Fashion- Sense'... AT ALL! dat is het enige dat ik erover kwijt wil!
Nu maar hopen dat ik dit zomaar mag zeggen, als er geen volgend stuk komt, ben ik opgepakt ;)

With love from, freaky, funky Shanghai

Esra

^j^






  • 17 Oktober 2010 - 09:09

    Kenneth:

    Hahaa, erg leuk jullie verhalen. Have fun. X

  • 17 Oktober 2010 - 09:09

    Kenneth:

    Hahaa, erg leuk jullie verhalen. Have fun. X

  • 17 Oktober 2010 - 09:58

    Stephanie:

    hahaha funny!! Lijkt me echt bizar allemaal. Zeg schat welk tel nr heb je nu dat tijdelijke of gewoon je oude weer??

    xx

  • 17 Oktober 2010 - 10:24

    Feel:

    Wat fijn om te lezen dat alles goed gaat! Met een spleetoog ga je dus al niet thuis komen poeeeh!
    Veel plezier!!

  • 17 Oktober 2010 - 19:27

    Miranda:

    Bevalt dus wel goed daarzo! Ben zo benieuwd naar de foto's..
    Lijkt me erg indrukwekkend hoe ze daar leven, zo anders dan hier!

    Nog heel veel plezier, geniet er lekker van..
    Ik denk aan je X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shanghai

Shanghai

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2010

To Tokyo

17 Oktober 2010

Shanghai is watching you

17 Oktober 2010

Shanghai is watching you

16 Oktober 2010

Shanghai so far...

10 Oktober 2010

Bye Bye Beijing
Esra & Asia

If you know better, you do better...

Actief sinds 20 Juli 2010
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 46686

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

16 December 2011 - 30 November -0001

Thailand

30 November -0001 - 30 November -0001

Cambodja

16 November 2010 - 30 November -0001

Hanoi

12 November 2010 - 30 November -0001

Nanning

07 November 2010 - 30 November -0001

Guilin

28 Oktober 0000 - 30 November -0001

Tokyo

25 Oktober 2010 - 30 November -0001

Fuji

22 Oktober 2010 - 30 November -0001

Kyoto

20 Oktober 2010 - 30 November -0001

Tokyo

11 Oktober 2010 - 30 November -0001

Shanghai

04 Oktober 2010 - 30 November -0001

Beijing

04 Oktober 2010 - 30 November -0001

Let's get it started!

25 Januari 2011 - 30 November -0001

Maleisie

Landen bezocht: