Being in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Esra & Asia - WaarBenJij.nu Being in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Esra & Asia - WaarBenJij.nu

Being in Beijing

Door: Esra

Blijf op de hoogte en volg Esra & Asia

07 Oktober 2010 | China, Beijing

Ni Hao,

Na een goed vlucht zijn we aangekomen in Beijing, het begin van onze langverwachte reis. Het was nogal een cultuurshock, maar na een paar dagen kan ik zeggen dat het snel went. Het eerste waar we direct mee geconfronteerd werden is natuurlijk de taal, waar echt geen touw aan vast te knopen is en de mensen die totaal geen Engels spreken. Ze willen ons wel graag helpen maar als je elkaar niet verstaat is dat heel lastig. Ook de cultuur is behoorlijk anders, de mensen spugen hier overal op straat maar dat is nog niet het ergste, dat zijn de eetgewoontes. Ik word er echt kriebelig van als iemand met bijvoorbeeld een hand voor zijn buik eet, geluid maakt bij het kouwen, laat staat met open mond eet. En blijkbaar vinden de mensen dat hier heerlijk. Asia en ik gingen de eerste avond uit eten, en we kregen een tafeltje voor twee.. totdat er nog 3 mensen aan tafel kwamen zitten, en ik alleen nog maar kon hopen dat ons eten er eerder zou zijn. Helaas.. Zij kregen hun kom noodles voorgezet en doken meteen met hun hoofd in de kom, om vervolgens met zoveel mogelijk geluid de noodles naar binnen te slurpen. Het was niet makkelijk om mijn eetlust te bewaren, maar zoals ik al zei, je went er snel aan. Het zijn eenmaal hun gebruiken en iedereen doet het!
Het vreemde van cultuur is dat we dezelfde dingen anders interpreteren wanneer het in een andere omgeving plaatsvind. Hier kookt bijvoorbeeld iedereen op straat en dat vinden we dan gezellig, als we dit in Nederland doen, zijn we een Aso.
Verder is het eten hier trouwens heerlijk, heel veel groente en fruit en allemaal hartstikke vers. Voor de vleeseters, ( ik niet ) zijn er volop lekkernijen verkrijgbaar als spinnen, schorpioenen, eendenpoten, insecten, hersen, harten... ! Echt ongelofelijk! Ik vind dat op zijn zachts gezegd 'vies' maar het is hier op iedere hoek verkrijgbaar.

Ook heb ik al het een en ander geleerd van de Chinese bouwkunst en traditionele schilderkunst. We zijn de eerste dag naar de expositie gaan kijken van de Traditional Art Academy. Heel bijzonder. Kaligrafie word hier als belangrijkste kunstvorm gezien en men zegt dat wanneer je elke dag oefend je beloond word met een kalme geest. In de afgebeelde kunst staat alles met elkaar in verbinding en vormt een eenheid. Zoals de 4 seizoenen symbolisch staan voor de 'family circle' en een volmaakt leven. Paarden staan voor succes. Hoe meer paarden afgebeeld, hoe meer succes. Technieken zijn veelal aquarel op rijstpapier of zijde. Er word niet veel gexpirimenteerd met nieuwe materialen en technieken, zoals ik dat gewend ben, maar in heel China gaat het erom de traditie in stand te houden.
Op deze manier steekt ook de bouwkunst in elkaar, daken wijzen, naar het noorden, oosten, zuiden en westen. Water, hout, vuur, metaal, 'the magic numer of 4' met 5 in het midden als element aarde. Een bibliotheek bouw je altijd op het noorden omdat 'water' de boeken zal beschermen tegen 'vuur'. Dit onder andere leerde ik allemaal in 'The Forbidden City'. Ook veel over Feng Sui geleerd, en over nummers, kleuren, richtingen en hun betekenins. Echt heel bijzonder!

Verder kom ik hier helemaal tot rust en hebben we veel aandacht voor de dingen die we doen, en de dingen die ons omringen. We hebben in al deze dagen nog geen enkele keer op de klok gekeken. Iets waar we vorheen nooit zonder leken te kunnen, let er maar eens op! Je staat op om zolaat, eet om zolaat en gaat naar bed om zolaat.Dit komt omdat we dit gewend zijn, door gewoontes en routine. Door daar juist afstand van te doen leer je pas echt te luisteren naar je lichaam. We staan op als we uitgerust zijn, eten wanneer we trek hebben en gaan naar bed als ons lichaam moe is. En dit doet me bijzonder goed! We waren zo gewend vast te houden aan de dingen die we hebben en pas op het moment dat je in staat bent alles los te laten, realiseer je je pas dat de dingen die je echt hebt, niks met tijd en materie te maken hebben!

Er is geen groter succes dan je leven te kunnen inrichten zoals je dat zelf wilt.
Ik (be)leef mijn wereld!

Heel veel liefs,

Esra

^j^

  • 07 Oktober 2010 - 15:25

    Cherry:

    Heeee meiden!

    Mooi verslag, klinkt allemaal erg goed en gaaf! :) Enne, goed hoor om naar je lichaam te luisteren! We leven inderdaad allemaal teveel naar gewoontes enzo.

    Geniet ervan! Ben benieuwd naar het volgende verslag.
    x

  • 09 Oktober 2010 - 07:09

    Haik Dijkhuis:

    Om jaloers op te worden, zo´n geweldige cultuurreis (is eens wat anders dan aan het strand liggen). Het is hier echt meegenieten met zo´n levendig reisverslag (ik zie het al helemaal voor me). Ben benieuwd naar nog meer verrassende observaties. Veel plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esra & Asia

If you know better, you do better...

Actief sinds 20 Juli 2010
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 46669

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

16 December 2011 - 30 November -0001

Thailand

30 November -0001 - 30 November -0001

Cambodja

16 November 2010 - 30 November -0001

Hanoi

12 November 2010 - 30 November -0001

Nanning

07 November 2010 - 30 November -0001

Guilin

28 Oktober 0000 - 30 November -0001

Tokyo

25 Oktober 2010 - 30 November -0001

Fuji

22 Oktober 2010 - 30 November -0001

Kyoto

20 Oktober 2010 - 30 November -0001

Tokyo

11 Oktober 2010 - 30 November -0001

Shanghai

04 Oktober 2010 - 30 November -0001

Beijing

04 Oktober 2010 - 30 November -0001

Let's get it started!

25 Januari 2011 - 30 November -0001

Maleisie

Landen bezocht: